Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

78-100 Kołobrzeg

ul. Bogusława X 22

tel. 94 352 46 24

E-mail: sekretariat@sp8kg.pl

Eksperymenty i doświadczenia w klasie III B

We wtorek  uczniowie klasy III b zamienili się w  ,,Małych  badaczy” -Badacze mieli okazję przeprowadzać proste doświadczenia i eksperymenty oraz obserwacje. Stawiać hipotezy i sprawdzać ich prawdziwość.  Uczniowie wykonali własny „ Poduszkowiec” został wykonany z płyty CD , z nakrętki po wodzie, plasteliny i balonu. Do płyty przymocowaliśmy nakrętkę za pomocą plasteliny. Nadmuchaliśmy balon i założyliśmy go na zamkniętą nakrętkę. Po otwarciu korka z balonu wydostawało się powietrze. Nasz poduszkowiec zaczął poruszać się po blacie ławki. I teraz rozpoczęła się zabawa!!! . Wyścigi poduszkowców. Jak to się dzieje, że poduszkowiec unosi się? Powietrze z balonika ucieka przez otwartą nakrętkę oraz dziurkę w środku płyty do dołu. W ten sposób tworzy się pod płytą poduszka powietrzna i nasz poduszkowiec unosi się, prawie nie dotyka podłoża, przez co tarcie jest minimalne. „ Jak nadmuchać balon za pomocą octu i sody ?” - do balonu wsypujemy trochę sody oczyszczonej. Do butelki nalewamy ocet, następnie delikatnie nakładamy balon na szyjkę butelki, tak, aby soda nie wysypała się z niego. Kiedy upewnimy się, że balonik założony jest poprawnie, wreszcie możemy unieść go i wysypać jego zawartość do butelki. Balon nabiera objętości. Dlaczego? Kiedy dosypujemy sodę do octu zachodzi reakcja chemiczna w wyniku której powstaje dwutlenek węgla, napełniający balon. Jeśli zwiększymy proporcje, wytworzy się go więcej, czego rezultatem będzie bardziej nadmuchany balonik.

 „Tęcza ze Skittles”  wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje.

 Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Ilość barwnika w cukierkach zachwyca dzieci, ale jednocześnie pokazuje im, jak wiele sztucznych i niezdrowych składników zawierają słodycze.

 Dzieci bardzo chętnie i  w skupieniu wykonali dużo eksperymentów wyjaśniających różne zjawiska. Postawienie dzieci w roli badacza, eksperymentatora okazało się wspaniałą zabawą, dostarczając im wielu nowych doznań, wrażeń, emocji i radości a jednocześnie sprawiło, że uczyły się odkrywając to co nieznane a zarazem fascynujące.

informacja: K. Kutkowska