Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

78-100 Kołobrzeg

ul. Bogusława X 22

tel. 94 352 46 24

E-mail: sekretariat@sp8kg.pl

Szkolny Konkurs Ortograficzny dla klas II i III rozstrzygnięty!

Konkurs ortograficzny „As Ortografii” składał się z II etapów.

Organizatorami kursu były Dorota Lipnicka- Fiuk i Grażyna Kordas.

W związku z pandemią COViD-19 zapewniono dzieciom podczas konkursu bezpieczne warunki, zgodne z wytycznymi MEN, MZ, GIS oraz z reżimem sanitarno-epidemiologicznym.

I etap (klasowy) miał miejsce 5 lutego 2021 roku i wyłonił grupę sześcioro uczniów z klas II i dziewięcioro uczniów z klas III, którzy najlepiej poradzili sobie z dyktandem i zadaniami ortograficznymi.

II etap (szkolny) został przeprowadzony 22 lutego 2021r. podczas którego uczniowie klas II mogli maksymalnie zdobyć 70 pkt , zaś klas III120 punktów.

Cele szkolnego konkursu ortograficznego:

  • Dbałość o czystość i piękno języka polskiego;

  • Propagowanie idei poprawnej pisowni;

  • Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii;

  • Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej;

  • Doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych;

  • Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia;

  • Rozbudzenie w uczniach tzw. czujności ortograficznej;

  • Dobre przygotowanie uczniów pod względem ortograficznym do kolejnych klas.

Spodziewane efekty (klasa II):

  • Pisze poprawnie dyktando ortograficzne;

  • Stosuje dużą literę w wyrazach;

  • Rozwiązuje zagadki;

  • Uzupełnia tekst brakującymi literami: u, ó, rz, ż, ch, h;

  • Podpisuje obrazki wyrazami z trudnością ortograficzną;

  • Stosuje w praktyce zasadę wymiany wyrazów ó-o;

  • Wpisuje w okienka ż lub rz;

  • Wykazuje się znajomością zmiękczeń- wstawia w miejsce kropek: ś, si, ć, ci, ń, ni, dź, dzi, ź, zi;

  • Dopasowuje podane wyrazy do właściwej zasady ortograficznej;

  • Potrafi słownie napisać liczebniki;

  • Stosuje znaki interpunkcyjne w podanych zdaniach;

  • Rozwiązuje rebus;

  • Uzupełnia wyrazy z zanikiem dźwięczności: b-p, w-f, d-t, g-k, z-s;

  • Uzupełnia powiedzenia;

  • Czyta wyrażenia wpisuje wyraz będący rozwiązaniem;

  • Wykazuje się znajomością tytułów przerabianych lektur, stosuje cudzysłów, dużą literę.

Spodziewane efekty (klasa III)

  • Pisze poprawnie dyktando ortograficzne;

  • Stosuje dużą literę w wyrazach;

  • Rozwiązuje zagadki;

  • Uzupełnia tekst z lukami.

  • Podpisuje obrazki wyrazami z trudnością ortograficzną;

  • Stosuje w praktyce zasadę pisowni wyrazów g wymienia się na ż;

  • Wpisuje w okienka ż lub rz;

  • Uzupełnia wyrazy z zanikiem dźwięczności: b-p, w-f, d-t, g-k, z-s;

  • Łączy wyrazy z właściwa zasadą ortograficzną;

  • Pisze poprawnie zakończenia–arz i –erz w nazwach zawodów.

  • Potrafi słownie napisać liczebniki;

  • Poprawnie stosuje przeczenie „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami i przysłówkami;

  • Rozwiązuje rebus;

  • Uzupełnia powiedzenia;

  • Pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi;

  • Wykazuje się znajomością zmiękczeń- wstawia w miejsce kropek: ś, si, ć, ci, ń, ni, dź, dzi, ź, zi;

  • Wykazuje się znajomością tytułów przerabianych lektur, stosuje cudzysłów, dużą literę.

Tytuł „Asa Ortografii” wśród klas drugich zdobyła Oliwia Fornalczyk, uczennica klasy II b, otrzymując 62 pkt, zaś Mistrzyniami ortografii w klasach trzecich zostały aż dwie uczennice klasy III c: Julia Zelent oraz Wiktoria Ziemba, uzyskując równocześnie 105,5 pkt.

Serdecznie gratulujemy!

Tekst i zdjęcia: Grażyna Kordas