Szkolny Konkurs Ortograficzny dla klas II i III rozstrzygnięty!
Konkurs ortograficzny „As Ortografii” składał się z II etapów.
Organizatorami kursu były Dorota Lipnicka- Fiuk i Grażyna Kordas.
W związku z pandemią COViD-19 zapewniono dzieciom podczas konkursu bezpieczne warunki, zgodne z wytycznymi MEN, MZ, GIS oraz z reżimem sanitarno-epidemiologicznym.
I etap (klasowy) miał miejsce 5 lutego 2021 roku i wyłonił grupę sześcioro uczniów z klas II i dziewięcioro uczniów z klas III, którzy najlepiej poradzili sobie z dyktandem i zadaniami ortograficznymi.
II etap (szkolny) został przeprowadzony 22 lutego 2021r. podczas którego uczniowie klas II mogli maksymalnie zdobyć 70 pkt , zaś klas III aż 120 punktów.
Cele szkolnego konkursu ortograficznego:
-
Dbałość o czystość i piękno języka polskiego;
-
Propagowanie idei poprawnej pisowni;
-
Motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii;
-
Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej;
-
Doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych;
-
Kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia;
-
Rozbudzenie w uczniach tzw. czujności ortograficznej;
-
Dobre przygotowanie uczniów pod względem ortograficznym do kolejnych klas.
Spodziewane efekty (klasa II):
-
Pisze poprawnie dyktando ortograficzne;
-
Stosuje dużą literę w wyrazach;
-
Rozwiązuje zagadki;
-
Uzupełnia tekst brakującymi literami: u, ó, rz, ż, ch, h;
-
Podpisuje obrazki wyrazami z trudnością ortograficzną;
-
Stosuje w praktyce zasadę wymiany wyrazów ó-o;
-
Wpisuje w okienka ż lub rz;
-
Wykazuje się znajomością zmiękczeń- wstawia w miejsce kropek: ś, si, ć, ci, ń, ni, dź, dzi, ź, zi;
-
Dopasowuje podane wyrazy do właściwej zasady ortograficznej;
-
Potrafi słownie napisać liczebniki;
-
Stosuje znaki interpunkcyjne w podanych zdaniach;
-
Rozwiązuje rebus;
-
Uzupełnia wyrazy z zanikiem dźwięczności: b-p, w-f, d-t, g-k, z-s;
-
Uzupełnia powiedzenia;
-
Czyta wyrażenia wpisuje wyraz będący rozwiązaniem;
-
Wykazuje się znajomością tytułów przerabianych lektur, stosuje cudzysłów, dużą literę.
Spodziewane efekty (klasa III)
-
Pisze poprawnie dyktando ortograficzne;
-
Stosuje dużą literę w wyrazach;
-
Rozwiązuje zagadki;
-
Uzupełnia tekst z lukami.
-
Podpisuje obrazki wyrazami z trudnością ortograficzną;
-
Stosuje w praktyce zasadę pisowni wyrazów g wymienia się na ż;
-
Wpisuje w okienka ż lub rz;
-
Uzupełnia wyrazy z zanikiem dźwięczności: b-p, w-f, d-t, g-k, z-s;
-
Łączy wyrazy z właściwa zasadą ortograficzną;
-
Pisze poprawnie zakończenia–arz i –erz w nazwach zawodów.
-
Potrafi słownie napisać liczebniki;
-
Poprawnie stosuje przeczenie „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami i przysłówkami;
-
Rozwiązuje rebus;
-
Uzupełnia powiedzenia;
-
Pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi;
-
Wykazuje się znajomością zmiękczeń- wstawia w miejsce kropek: ś, si, ć, ci, ń, ni, dź, dzi, ź, zi;
-
Wykazuje się znajomością tytułów przerabianych lektur, stosuje cudzysłów, dużą literę.
Tytuł „Asa Ortografii” wśród klas drugich zdobyła Oliwia Fornalczyk, uczennica klasy II b, otrzymując 62 pkt, zaś Mistrzyniami ortografii w klasach trzecich zostały aż dwie uczennice klasy III c: Julia Zelent oraz Wiktoria Ziemba, uzyskując równocześnie 105,5 pkt.
Serdecznie gratulujemy!
Tekst i zdjęcia: Grażyna Kordas