3C OFIAROWUJE ZIEMI DAR
Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi postanowiłam oderwać uczniów klasy III c od komputerów podczas nauki zdalnej i podjęcia działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku poprzez zachęcenie do wyjścia w teren, celem wzięcia udziału w konkursie fotograficznym „Mój dar dla planety Ziemia”.
Zadaniem uczniów było wymyślić prezent, który chcieliby ofiarować planecie Ziemia z okazji jej święta. Uczniowie przesłali bardzo ciekawe zdjęcia i trudno było wybrać jedno najpiękniejsze i najważniejsze, ponieważ dbanie o środowisko charakteryzuje się szerokim aspektem przedsięwzięć, jest wielowymiarowe i bezcenne.
Amelka i Franek zbierali śmieci w swojej miejscowości, Zuzia na działce u babci, Emilka wokół domu, Patrycja w Parku im. Henryka Dąbrowskiego, a Piotruś w parku nadmorskim. O segregowaniu śmieci pamiętali: Adaś, Nikolas i Igorek.
Staś i Adaś wpadli na wspaniały pomysł, by posadzić drzewko na działce, natomiast Julia posadziła i podlewa kwiaty na balkonie. Piotruś dba o czyste powietrze chodząc nad morze piechotą, a nie jeżdżąc samochodem, a Maciej oszczędza wodę podczas mycia zębów i naczyń.
Uczniowie przed konkursem fotograficznym uczestniczyli w realizacji tygodniowego kręgu tematycznego „Błękitna Planeta”. Zapoznani zostali z fantastycznymi dziełami natury z całego świata, odnajdując je na mapie świata, m.in. Wielkim Kanionem w stanie Arizona w USA, Klifami Moheru w Irlandii, naturalnymi tarasami z wodą z gorących źródeł Pamukkale w Turcji, Marmurkowymi Jaskiniami na jeziorem General Carrera w Chile, zorzą polarną w Irlandii, Islandii i Norwegii, Wielką Rafa Kolorową w Australii, Wyspami Galapagos, zwanych wyspami Żółwimi Oceanie Spokojnym oraz Uluru w Australii- świętym miejscem Aborygenów.
Poznali znaczenie lasu dla przyrody i człowieka oraz wpływ działań człowieka na stan naszej planety. Napisali również list do dębu, doceniając korzyści jakie mają ludzie i zwierzęta z przebywania wśród drzew.
Omawialiśmy również Parki narodowe Polski, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch nadmorskich: Wolińskiego i Słowińskiego. Uczniowie dowiedzieli się ile jest parków narodowych w Polsce, po co się je tworzy, co jest w nich chronione oraz jakie zasady zachowania w nich obowiązują.
Dzieci poznały „Polską czerwoną księgę zwierząt” oraz „Polską czerwoną księgę roślin” oraz zwierzęta, w tym ptaki i rośliny, którym należy się szczególna ochrona, ponieważ zagrożone są wyginięciem ze względu na niszczycielską działalność człowieka polegającą na wycinaniu drzew, zakładaniu wsi i miast, tworzenie łąk, pól i pastwisk, zanieczyszczenia z fabryk, bezmyślnym wycinaniu lasów, polowaniu na zwierzęta, a także przez pożary.
Wszyscy jesteśmy jednomyślni, że o Ziemię nie należy dbać tylko podczas jej święta, ale codziennie szanować przyrodę oraz mieć świadomość odpowiedzialności od najmłodszych lat za jakość środowiska mającego wpływ na zmiany klimatyczne.
Signe Johanson powiedział: „Natura uspakaja, pozwala pomyśleć, na czym tak naprawdę polega życie” natomiast w filmie „Info the Wild” usłyszałam sformułowanie: „Na każdym spacerze w naturze człowiek otrzymuje znacznie więcej niż szuka”.
Tekst i zdjęcia: Grażyna Kordas