Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

Szkoła Podstawowa nr 8 im. kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza

78-100 Kołobrzeg

ul. Bogusława X 22

tel. 94 352 46 24

E-mail: sekretariat@sp8kg.pl

Jak zmotywować dziecko do samodzielnej nauki?

Dzieci uczą się tego, czego doświadczają:

  • Jeżeli dziecko żyje w atmosferze krytyki – uczy się potępiać.
  • Jeżeli dziecko żyje w atmosferze wrogości – uczy się walczyć.
  • Jeżeli dziecko musi znosić kpiny – uczy się nieśmiałości.
  • Jeżeli dziecko jest akceptowane i chwalone – uczy się doceniać innych.
  • Jeżeli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa – uczy się ufności.
  • Jeżeli dziecko żyje w atmosferze miłości- uczy się jak znaleźć miłość w świecie.

 Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z zabraniem sie do pracy i  odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Uciekają się przy tym do najróżniejszych metod:

  • moralizują (,,Ja w twoim wieku…”),
  •  straszą (,,Do niczego w życiu nie dojdziesz”),
  • obiecują drogie prezenty, płacą za wypełnianie obowiązków szkolnych.

Z kolei dzieci, nie mając już nic do stracenia, podejmują walkę z rodzicami.

 

Metody te często okazują się jednak na dłuższą metę nieskuteczne. Co więc zrobić, aby nauka przestała być dla dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego przyjemniejsza?

 

 Jak rodzicie powinni postępować, aby zachęcić dziecko do nauki?
           

Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów:

  1. To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby odrabiało je o stałej porze, w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza, gdzie w tle nie jest włączony telewizor. Przed przystąpieniem do nauki dobrze jest przygotować sobie wszystkie książki i pomoce, tak aby później nie przerywać pracy. Wskazane jest również rozdzielanie materiału na krótsze partie, włączanie przerw. Zwłaszcza w przypadku małych dzieci, jest to bardzo ważne. Przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone.

 

  1.  Ważna jest systematyczność. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Kiedy trzeba napisać wypracowanie, rozwiązać kilka zadań z matematyki, przeczytać lekturę wówczas naprawdę można się pogubić i zniechęcić. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. Trudno jest w jeden dzień zrobić zadania z całego tygodnia ale  kiedy naukę rozłoży się w czasie, wówczas okazuje się, że wystarczy czasu, aby skutecznie opanować cały materiał. Uczeń zachęcony do systematyczności sam szybko zauważy, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi partiami zajmuje stosunkowo niewiele czasu i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.
  2. W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają również rodzice. Są dla dziecka przykładem i wsparciem, ale powinni je też kontrolować.

 

  1. Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów własnej pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości. Dzieci różnią się między sobą pod względem zdolności do nauki, więc nie każdy uczeń może mieć same piątki. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej, wysiłek wkładany w proces uczenia się. Jest to szczególnie ważne w przypadku słabszych uczniów, którzy często pomimo dużego nakładu pracy i czasu osiągają nie zawsze zadowalające efekty. Jeśli rodzice będą skupiać uwagę jedynie na niepowodzeniach dziecka, wówczas szybko straci ono chęć do nauki. Najlepszy efekt da pochwała konkretna, wskazująca na pozytywne działanie, a nie pochwała dziecka jako takiego np. „Świetnie obliczyłaś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do rozwiązania tego zadania”, „Fantastycznie narysowałaś to drzewo”, zamiast zdań typu: „Jak zawsze jesteś dobra z matematyki”, czy też „Masz niezłe zdolności plastyczne”. Poza tym od czasu do czasu potrzebna jest też tzw. marchewka, nagroda - najlepiej nie materialna. Nie powinno się natomiast płacić pieniędzmi, dawać jakiegokolwiek upominku za każde dobre oceny, gdyż nie są to skuteczne metody na dłuższą metę.

 

  1.  W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie. Notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków, bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli. Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa klucze i hasła w książkach, na tablicy, ścianie, biurku. To wszystko może pomóc dziecku lepiej i bardziej trwale opanować materiał. (można pokazać przykład mapy myśli na projektorze).

 

  1. Każdy uczeń w jakimś momencie swojej kariery szkolnej zadaje sobie pytanie: ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Pomóżmy więc dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce np. dziecko w szkole uczyło obliczać się pole prostokąta, więc zapytajmy je czy mogłoby Wam pomóc policzyć ile metrów wykładziny, parkietu muszą Państwo kupić do danego pokoju, gdyż w niedługim czasie mają Państwo zamiar położyć nową wykładzinę. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Tutaj wsparcie rodziców i dawanie przykładu własnym postępowaniem jest niezastąpione. Już samo okazanie zainteresowania może zdziałać bardzo wiele. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.

 

  1.  Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajmy mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźmy, udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości. Zachęćmy ucznia do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Jest to szczególnie ważne, ponieważ uczeń posiadający wiarę w swoje siły nie zraża się niepowodzeniami, a stawiane przed nim zadania traktuje nie jak uciążliwe obowiązki, ale jak przyjemne wyzwanie, któremu jest w stanie sprostać.

7. Współpracujmy ze szkołą - Pamiętajmy, że nauczyciel to sprzymierzeniec w procesie edukacji dziecka. Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:

  • podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka
  • powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie,
  • wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach,
  • doceniaj pracę i samodzielność,
  • dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
  • nie krytykuj, nie oceniaj
  • pomagaj, ale nie wyręczaj,
  • nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach,
  • nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,
  • nie wyprzedzaj materiału szkolnego,
  • pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,
  • wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
  • stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
  • pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i inne),
  • wspieraj!

 

 

Źródła:

  1. Brophy. J – „Motywowanie uczniów do nauki”
  2. Buchner. Ch- „ Sukces w szkole jest możliwy”
  3. Hamer.H – „ Do efektywności nauczania”
  4. Harmin. M – „Duch klasy”. Jak motywować uczniów do nauki?
  5. Mc Ginnisa. A – „Sztuka motywacji”
  6. D. Stipek, K.Seal- „Jak nakłonić dziecko do nauki?”
  7. G.W.Green – „Jak pomagać dziecku w nauce?”

A.Faber, E.Mazlish – „Jak mówić, żeby dzieci uczyły się w domu